producent
AUDIO EXKLUSIV: HISTORIA
Audio Exklusiv założył Gerd Putz 1.10.1979 roku.Dla założyciela głównym celem było perfekcyjne odtwarzanie muzyki,wprowadzanie najnowszej technologii i oryginalnego brzmienia .Zdobyte doświadczenie pomogło mu zrealizować marzenia .Odbył staż w Max-Planck-Institute.Studiował w Centrum Badawczym w Julich.

We wczesnych latach 70 przeprowadził się do regionu Taunus gdzie pracował jako szef rozwoju w znanej niemieckiej firmie HECO i był odpowiedzialny za szereg innowacji. Bardzo szybko przedstawił wiele pomysłów między innymi koncepcję głośnika elektrostatycznego. Jego zdaniem jest on najlepszą drogą do odtwarzania muzyki,która jest naturalna i realistyczna, niż ta ze zwykłego głośnika. Niestety jego pomysł nie znalazł uznania w firmie i Putz zrezygnował z pracy. Mimo licznych ofert pracy w znanych firmach min Sony ,Vega ,zdecydował się założyć własna firmę,gdzie mógł w pełni realizować swoje pomysły.
Od lat 80 wszystkie jego produkty były entuzjastycznie przyjmowane przez prasę a przede wszystkim przez klientów.Podstawą sukcesu firmy i rozwoju była doskonała relacja jakości do ceny. W 1981 roku zostaje wyprodukowany wysokiej klasy gramofon Audio Exklusiv. W 1982 roku Putz osiągnął cel swoich marzeń. Po raz pierwszy zostaje publicznie zaprezentowany elektrostatyczny głośnik. Kolejne produkty wprowadzone na rynek, m.in. wzmacniacze, przedwzmacniacze, przyczyniły się do dalszych sukcesów firmy. Niestety w 1990 , w wieku zaledwie 41 lat, zmarł Gerd Putz.
Po śmierci firmę przejęła żona z synami, kontynuując filozofię założyciela. W 2004 roku została zakończona produkcja, firma skupiła się na usługach. W 2009 roku marka zostaje sprzedana przyjacielowi rodziny Andreasowi Schonbergowi. Muzyczny entuzjasta i „hifi-szaleniec” kontynuuje bezkompromisowe idee założyciela firmy Gerda Putza. Szczególny nacisk kładzie na wybór najlepszych komponentów i produkcję w Niemczech.
gramofony
AUDIO EXKLUSIV: TURNTABLE
Produkt ten został opracowany po to, aby odtwarzać muzykę tak czystą i zbliżoną do oryginału jak to tylko możliwe. Opowiadamy się za minimalizmem i skrajnie czystą konstrukcją. Wielość części i urządzeń nie musi oznaczać lepszego dźwięku. Przeciwnie, często mniej znaczy więcej. Jest to prawdą również w przypadku korekcji i regulacji dźwięku, którą stosujemy tylko jeśli jest to absolutnie konieczne i jeśli nie ma negatywnego wpływu na dźwięk. Wolimy jednak inne rozwiązania jak np. skonstruowanie większego zasilacza. Jest to oczywiście drogie rozwiązanie ale, jak pokazuje praktyka, mamy rację.

Równie dużo wysiłku włożyliśmy w skonstruowanie innych części gramofonu: poszczególne części i wewnętrzne oprzewodowanie były testowane podczas sesji odsłuchowych, podstawa była mechanicznie optymalizowana w naszej fabryce, zastosowaliśmy również środki absorbujące rezonanse tak aby sygnał wyjściowy nie uległ żadnej modyfikacji.
Niemniej jednak dla optymalizacji dźwięku można zastosować również inne środki rozdzielające (np. podstawki lub stopy AudioExklusiv). W niektórych regionach może być wskazane zastosowanie technik rozdzielających przy podłączeniach do sieci zasilającej.

Odtwarzanie muzyki analogowej jest bliskie naszemu sercu. Nie chcieliśmy jednak powielać starego modelu ani też wprowadzać na rynek zwykłego, standardowego odtwarzacza płyt. Pracowaliśmy nad tym projektem ponad 2 lata, dokonywaliśmy pomiarów produktów dostępnych na rynku oraz naszych własnych próbek i analizowaliśmy wewnętrzne oraz zewnętrzne wpływy i ich efekty tonalne.
Poprzez obranie takiej drogi zamiast powielania standardowych parametrów, kwestie mechaniki zostały postawione na pierwszym miejscu. Wykorzystaliśmy nasze pomiary akustyczno-mechanicznych wpływu produktu i innych obiektów.
Po pomiarach stało się jasne, że należy od nowa skonstruować podstawowe elementy urządzenia jak np. łożysko czy blok łożyskowy.
Z zasady preferujemy masywne gramofony ponieważ uważamy, że dodatkowy system drgań w napędzie pod podstawą mógłby wpłynąć na subtelną emisję niskich sygnałów. Trzon gramofonu tworzy więc masywna granitowa lub marmurowa podstawa o wadze około 40 kg. Ten naturalny, stabilny materiał o wysokiej gęstości powoduje jednak rezonanse, które wpływają na wzorzec dźwięku. Konieczne stało się zatem wyciszenie samej krawędzi jak i części konstrukcji, ale bez dynamicznej ani tonalnej modyfikacji.
Doprowadziło to do stworzenia specjalnie uformowanego, zoptymalizowanego pod względem rezonansów bloku łożyskowego, który dodatkowo wyposażony jest w nasz specjalny materiał absorbujący rezonanse. Łożysko jest więc montowane na tym akustycznie wytłumionym bloku.

Łożysko jest stalowo-ceramiczne, wykonane z utwardzanej stali, optymalizowanej i polerowanej dla osiągnięcia możliwie największego wyciszenia i trwałości. Aby uniknąć zakłóceń spowodowanych nachyleniami pomiędzy wałem a panewką łożyska, zastosowaliśmy specjalny olej zmniejszający odległość między nimi.
Doskonały 320 milimetrowy talerz o wysokości 80 mm i wadze 8 kg odlany z hartowanego metakrylanu stanowi precyzyjną, pozbawioną rezonansów podstawę dla płyty winylowej.
Uchwyt podstawy ramienia, pokryty materiałami absorbującymi rezonanse sprawia, że ramię jest wolne od zakłóceń. Sama podstawa ramienia może być natomiast wyciągnięta z gramofonu co zapewnia doskonałe dostrojenie dźwięku.
Na zawartej w zestawie podstawie można zainstalować wszystkie ramiona o długości 9-10,5 cala. Dla dłuższych ramion przeznaczona jest opcjonalnie specjalna podstawa. Jeśli chodzi o wybór ramienia, zależy on od użytkownika i jego osobistych preferencji.
Talerz na płyty poruszany jest za pomocą nowoczesnego i złożonego systemu zsynchronizowanych silniczków. Świadomie nie używamy systemu kontroli korekcji ponieważ zawsze próbuje on coś poprawić, co w efekcie prowadzi do zniekształceń dźwięku, które, nawet przy normalnych zakłóceniach, nie pojawiłyby się.
Poświęciliśmy zatem więcej uwagi kontroli silnika. Prąd, z pomocą złożonego mostka Wien-Robinson, płynie do silnika przez nie powodujący zakłóceń wzmacniacz. Silnik pracuje cicho i płynnie, a zainstalowany jest w wyciszonej aluminiowej obudowie wewnątrz podstawy gramofonu, co oszczędza miejsce.
akcesoria
Podstawka D.C.D
Przyczyną wykorzystania tego dodatku jest problem natury mechanicznej, który pojawia się zawsze, nawet przy użyciu doskonałych stolików. Dotyczy on zarówno sprzętu audio jak i video.
Wibracje spowodowane wstrząsami mają wpływ na produkt oraz poszczególne komponenty zestawu, a to z kolei zakłóca i zanieczyszcza sygnał.
D.C.D. oznacza DeCoupling Damping (oddzielenie, wytłumienie). To połączenie różnych technik rozdzielających i wytłumiających w jednej podstawce, która pozwala wytłumić rezonans oraz oddziela produkt od podłoża. Dzieje się to bez przemieszczenia rezonansów i bez utraty dynamiki. Użycie wytłumiaczy prawie w każdym przypadku skutkuje utratą dynamiki. Tutaj nie.
Podstawka składa się z dwóch elementów z płyty MDF. Dla uzyskania doskonałej warstwy izolacyjnej, część górna została dodatkowo połączona ze specjalnym materiałem wygłuszającym.

Pomiędzy płytami MDF znajduje się warstwa specjalnej siatki, która idealnie oddziela od podłoża.
W efekcie otrzymujemy czystszy dźwięk, zniekształcenia i nieczystości znacznie się zmniejszają, dźwięk się strukturalizuje, jest lepiej słyszalny i oddzielony od kolumn a dynamika znacząco wzrasta.
Pomiędzy poszczególnych produktami mogą występować różnice. Efekt zastosowania danego rozwiązania może się różnić w zależności od produktu. Duże znaczenie ma również mechaniczna budowa każdego komponentu oraz zaaranżowanie przestrzeni.
Wymiary i obciążenie są następujące:
-Podstawka 1: 500 (Szer.) x 450 (Gł.) x 40 (Wys.) mm,
max. obciążenie 45 kg
- Podstawka 2: 450 (Szer.) x 400 (Gł.) x 40 (Wys.) mm,
max. obciążenie 40 kg
- Podstawka 3: 400 (Szer.) x 300 (Gł.) x 40 (Wys.) mm,
max. obciążenie 30 kg
Na zamówienie dostępne są inne wymiary i kolory.

WTYKI RCA
Wtyki te są kontynuacją udanej linii akcesoriów absorbujących zniekształcenia i rezonanse. Opatentowany materiał użyty w stopie d.C.d. oraz naszych urządzeniach znalazł zastosowanie również tu.
Wszystkie zakłócenia mechaniczne oraz promieniowanie elektryczne w obrębie złącza cinch lub panelu gniazd zostają całkowicie wyeliminowane bez żadnego negatywnego dynamicznego wpływu. Efekt działania wtyków jest uderzający bez względu na rodzaj urządzenia nawet w złączach cyfrowych. Rezonanse i zniekształcenia zostają znacząco zredukowane sprawiając, że dźwięk staje się bardziej wyszukany i przejrzysty, mocniej zarysowują się detale, przestrzeń i koloryt, a dynamika i emocje wzrastają.
Wtyki są dostępne w zestawach po 2 i 4 sztuki.

Stopy D.C.D.
Przyczyną wykorzystania tego dodatku jest problem natury mechanicznej, który pojawia się zawsze, nawet przy użyciu doskonałych stolików. Dotyczy on zarówno sprzętu audio jak i video.
Wibracje spowodowane wstrząsami mają wpływ na produkt oraz poszczególne komponenty zestawu, a to z kolei zakłóca i zanieczyszcza sygnał.
D.C.D. oznacza DeCoupling Damping (oddzielenie, wytłumienie). To połączenie różnych technik rozdzielających i wytłumiających w jednej podstawce, która pozwala wytłumić rezonans oraz oddziela produkt od podłoża. Dzieje się to bez przemieszczenia rezonansów i bez utraty dynamiki. Użycie wytłumiaczy prawie w każdym przypadku skutkuje utratą dynamiki. Tutaj nie.
Stopa składa się z dwóch specjalnych elementów aluminiowych. Górna część została dodatkowo połączona ze specjalnym materiałem wygłuszającym dla uzyskania wygłuszenia oraz eliminacji rezonansów.
Pomiędzy płytami MDF znajduje się warstwa specjalnej siatki, która idealnie oddziela od podłoża. Dolna warstwa jest dodatkowo oddzielona od podłoża filcowym kołem. W efekcie otrzymujemy czystszy dźwięk, zniekształcenia i nieczystości znacznie się zmniejszają, dźwięk się strukturalizuje, jest lepiej słyszalny i oddzielony od kolumn a dynamika znacząco wzrasta. Pomiędzy poszczególnych produktami mogą występować różnice. Efekt zastosowania danego rozwiązania może się różnić w zależności od produktu. Duże znaczenie ma również mechaniczna budowa każdego komponentu oraz zaaranżowanie przestrzeni.
Średnica stopy: 55 mm, max. obciążenie zestawu 4 stóp to 24 kg.

Wtyki bananowe
Wtyki bananowe są kontynuacją udanej linii akcesoriów absorbujących zniekształcenia i rezonanse. Opatentowany materiał użyty w stopie d.C.d. oraz naszych urządzeniach znalazł zastosowanie również tu.
Wszystkie zakłócenia mechaniczne w obrębie gniazd zostają całkowicie wyeliminowane bez żadnego negatywnego dynamicznego wpływu. Wtyki użyte we wzmacniaczu i/lub kolumnach dają uderzające efekty. Rezonanse i zniekształcenia zostają znacząco zredukowane sprawiając, że dźwięk staje się bardziej wyszukany i przejrzysty, mocniej zarysowują się detale, przestrzeń i koloryt, a dynamika i emocje wzrastają.
Wtyki bananowe są dostępne w zestawach po 4 sztuki.